Tuesday, July 3, 2012

Anatomi är kul

Jag är i en liten svacka och då blir det inte så mycket fritt tecknande. Då är det bra mata på med lite mer systematiskt lärande.

Jag har precis avslutat kapitlet på bröstkorgen och har gjort några skisser på det. Det är bara att mata på så att proportionerna och vinklarna sitter som berget.
 I morse gjorde jag de här. Bröstkorg, en pose skiss och jag försökte mig på att teckna en gubbe men män är svåra och äldre män är ännu svårare. Jag kan inte bara köra på och rita det jag vet utan måste titta ordentligt på referens bilden och teckna det jag ser, inte det jag vet.

Nu när bröstkorgen kapitlet är slut är det dags för skulderbladen. Han (Riven Phoenix) förklarar och visar så extremt pedagogiskt så att det du har lärt dig sitter kvar. Det är kul att lära sig anatomi. Det har jag aldrig tyckt förut. Jag har totalt ryggat undan för ämnet tidigare men Riven har skalat bort mycket onödig information och sparat det du som konstnär behöver.
Kram, Anita

1 comment:

Cornelia said...

Det är såååå spännande och intressant att titta på det du skapar, Anita! Fortsätt att visa!